News

Sweden on the Go networking goes digital 

Sweden on the Go’s networking with international consultants has gone digital. We should have done this a long time ago, says Charlotte Kalin who manages the Sweden on the Go platform for Make Trade. Our 99+ international consultants are situated physically all over the globe making an ordinary afterwork impossible. We now stocktake with our network every other week – a great way to go around the world in one hour and get the latest on whats happening glocally on trade and international business. This Friday we took the temperature on how the German economy and industry is holding up during Covid-19 and how the country is set for opening up.

Contact us to join the network:

charlotte.kalin@maketrade.se

ross.hopwood@maketrade.se

Håll uppe företagets internationella verksamhet under krisen

Många företag behöver ställa om i sin verksamhet för att parera Covid-19 krisen. Ditt företags överlevnad beror inte bara på hur lång och djup krisen blir utan också på hur proaktiva ni är under krishanteringen med riskhantering och att hitta nya möjligheter.

Make Trade har satt ihop en dedikerad grupp med internationella experter från den konsultpool vi har på Sweden on the Go med närmare 100 kvalitetssäkrade internationella konsulter. Vi står redo att ge er snabba råd och hjälp för att ditt företag på bästa sätt skall kunna upprätthålla den internationella verksamheten.  Se nedan för att kontakta oss direkt.

Omedelbara tips att fokusera på:

Gå ut till företagets nätverk internationellt och upprätthåll relationerna med kunder och leverantörer. Kristider kan definitivt användas för att fördjupa dina affärsrelationer, komma närmare en kund / leverantör, särskilt i denna situation där alla sitter i samma båt.

Se över försäljningsprognoser och analysera kundernas beteenden. Kan krisen leda till bestående förändringar på marknaden som ditt företag behöver ställa om mot?

– Fokus på kostnader och effektivitet.  Sätt fokus på åtgärder som drar ner kostnaderna, ökar produktiviteten och effektiviteten i verksamheten.

– Underlätta likviditeten. Ta personlig kontakt med företagets bank, partners, nyckelleverantörer och kunder för att hitta lösningar som ger företaget likviditetsandrum.

Kan ditt företag dra nytta av statliga åtgärdspaket? Kan ditt företag dra nytta av de åtgärdspaket som nu kommer på löpande band från regeringen? Diskutera med banken, den företagsorganisation och de företagsnätverk ditt företag är med i. Tänk på att också andra länder sätter in räddningshjälp till företagen, vilket förhoppningsvis gagnar dina kunder och leverantörer.

–  Dela riskerna i värdekedjan. För en dialog med partners, leverantörer och kunder för att se om ni gemensamt kan hantera och sprida riskerna mellan er i värdekedjan.

Planera för valutafluktuationer – Håll koll på och planera för de stora valutafluktuationer som tyvärr är en del av denna kris.

Ta hand om företagets personal under krisen och säkerställ personalresurser framåt. Era anställda är er främsta resurs när ekonomin åter vänder och verksamheten ska växla upp.

–  Riskminimering genom affärsavtal och försäkringar. Se över företagets avtal med kunder och leverantörer. Det är tyvärr inte ovanligt att mindre företag gör sina internationella affärer ”avtalslöst”, utan allmänna villkor och force majeurebestämmelser. Innehåller t.ex. företagets affärsavtal möjligheter att åberopa force majeure-klausuler och andra extraordinära grunder för befrielse av åtaganden? Se också över era försäkringar – finns det fler riskområden företaget framgent borde säkra upp?

Plan B – Ditt företag bör ha en plan B för att hitta nya kunder, leverantörer, ställa om produktionen, etablera nya kanaler med kunder osv.

Omställning till nya kunder och värdeerbjudanden. Kanske har ditt företag möjlighet att ställa om verksamheten mot nya kunder och lösningar som behövs i nuvarande Covid-19 kris? I kristider föds ofta nya idéer och lösningar.

– Se över företagets internationella verksamhet. Ta tillfället i akt under krisen att se över företagets internationella verksamhet – strategiupplägg, marknadssegment, kund och leverantörsstruktur, avtal och leveransvillkor, försäkringar, logistik. Finns det möjligheter att diversifiera till nya affärsområden och bygga relationer med nya kundsegment och leverantörer?

Det finns ljus i tunneln. Historiskt ser man att ekonomier varit snabba att återhämta sig efter denna typ av kriser. Det gäller att ditt företag står redo när det vänder igen. Det är därför viktigt att ditt företag mitt i vardagsproblematiken höjer blicken och jobbar proaktivt med att planera för den rejäla uppgång som kommer att komma, kanske redan i slutet av detta år.

Make Trade har satt ihop en dedikerad grupp med internationella experter från den internationella konsultpool vi har på Sweden on the Go med närmare 100 kvalitetssäkrade internationella konsulter. Vi står redo att ge ditt företag snabba råd och hjälp för att ditt företag på bästa sätt skall kunna upprätthålla din internationella affärsverksamhet.

Kontakta oss direkt:

charlotte.kalin@maketrade.se

ross.hopwood@maketrade.se

Digital Importhandbok Lanserad

Idag har Make Trade lanserat den nya Importhandboken för små och medelstora företag. Handboken går igenom vad du bör ha koll på för att lyckas med din importverksamhet. Handboken kommer att presenteras i olika regioner i Sverige tillsammans med en handfull företagsorganisationer. Vi kommer också att jobba med en rad aktörer som främjar entreprenörskap bland utrikesfödda och nyanlända. Lanseringen i Malmö gjordes tillsammans med Business Navigation in Sweden, IKF (Internationella Kvinnoföreningen) och Coompanion. Vi har också tidigare gjort en smyglansering av handboken med Nyföretagarcentrum i Göteborg och Sveriges Allmänna Utrikeshandelsförening.

Importhandboken går igenom ett flertal kritiska områden du bör ha koll på när du importerar – behovsanalys och affärsmodell, affärskontakter och branschnätverk, upphandling och kriterier för leverantörsbedömning, avtalsskrivning, logistik och leverans, tullar, regelverk och moms, betalning och risker hållbarhet och hantering av kulturella faktorer.

Ladda ner den nya Importhandboken här.

Affärsmöjligheter i Hamburg för svenska energiföretag

Välkommen att delta i en affärsresa till Hamburg designad särskilt för svenska energiföretag, den 25-27 september. Företaget Scoreline, medlem i Sweden on the Go, ordnar tillsammans med Västsvenska Handelskammaren och Hamburg Invest Wirtschaftsförderungsgesellschaft, en delegationsresa till Hamburg för den svenska energisektorn. Initiativet ger en möjlighet för svenska företag inom energisektorn att få aktuell information om den heta tyska energisektorn i Hamburgregionen, och att få träffa utvalda potentiella kunder på plats i Hamburg och skapa direkta relationer med tyska energiorganisationer. Under resan kommer vi också att få aktuell information om närstående energiinvesteringar i Hamburgregionen, där företag och organisationer har uttalat att de gärna vill ha direkta samarbeten med svenska energiföretag.

Affärsresan genomförs den 25-27 september.
Kontakta Christer Dyrwoold på Scoreline för mer information – Mobil: +46 70 575 65 11 / christer.dyrwoold@scoreline.se.

 

Strategiskt grepp om importen. Vilka frågor bör ditt företag ha koll på?

Importen. Vilken roll spelar den för Sverige och företagen och vilka frågor är viktiga att ha koll på när du importerar? Den 22 maj höll Sveriges Allmänna Utrikeshandelsförening (SAU) och Make Trade ett gemensamt frukostseminarium om import. En rad företag och experter gav sina perspektiv på de frågor man bör ha koll på. Jennie Cato, Teknikföretagen, inledde med att berätta om vad importen betyder för den svenska industrins förädling och export. Johan Ohlsson från Göteborgsföretaget Regin, berättade om hur man jobbat framgångsrikt med underleverantörer och inköp från hela världen. Två mindre egenföretagare, Pernilla Stålhane från Pallmax och Nathalie Aldana från Nathalies Direct Trade, delade med sig om hur det är att driva eget företag där importen är en avgörande del. Ulf Djurberg från Advokatbyrån Setterwalls berättade om vad man ska tänka på vid avtalsskrivning och de olika distributionsformer som finns. Charlotta Sandahl, Agility, berättade om transporter och Incoterms, samt hur man hanterar tullar, regler, moms och intrastatrapportering beroende på om det är EU intern handel eller ej. Seminariet avslutades med att Mikael Koch från Kommerskollegium och Daniel Blockert från Utrikesdepartementet presenterade hur staten skulle kunna arbeta mer strategiskt med importfrämjandet. Make Trade kommer inom kort att släppa en digital Importhandbok där flera av talarna på seminariet medverkar som författare. Handboken kommer att vara till stor hjälp för framförallt de mindre företagen tror Charlotte Kalin, ansvarig på Make Trade.

Svenska företag dåligt tränade att hantera korruption?

Hur hanterar ditt företag en korruptionskris? Vi har mycket att lära av Sydafrika när det gäller att hantera ämnet. I Sydafrika ligger nämligen alla företag, inhemska som utländska, i ständig hårdträning för att hantera korruptionsrisker och kriser. Det är ju inte en lösning att sluta handla internationellt och göra affärer bara för att du som företagare är rädd för korruption. Bättre då att “börjar träna” och ta ledningen som företag när det gäller att jobba med anti-korruption och andra etiska frågor. Håll tillgodo med tipsen i den e-manual vi tagit fram tillsammans med det sydafrikanska företaget Prolog, som är kvalitetssäkrad internationell konsult på Sweden on the Go. Ladda ner Managing a Corruption Crisis – here.